grupa a Układ oddechowy ................................................... Imię i nazwisko Poniższy test składa się z 17 zadań. Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów możliwą do uzyskania za prawidłową odpowiedź. ........................ Za r

grupa a Układ oddechowy ................................................... Imię i nazwisko Poniższy test składa się z 17 zadań. Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów możliwą do uzyskania za prawidłową odpowiedź. ........................ Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 35 punktów. Klasa 1. Uzupełnij tabelę, wpisując symbol literowy, nazwę elementu budowy układu oddechowego oraz jego funkcję. (0–3) 2. Wyjaśnij rolę jamy nosowej w procesie oczyszczania powietrza. (0–1) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3. Zaznacz zdanie, które prawidłowo opisuje tchawicę. (0–1) A. Tworzy liczne rozgałęzienia doprowadzające powietrze do pęcherzyków płucnych. B. Zamyka wejście do krtani podczas przełykania pokarmu. C. Dzięki obecności podkowiastych chrząstek możliwy jest swobodny przepływ powietrza. D. Stanowi wspólny odcinek układów: oddechowego i pokarmowego. Symbol literowy Element układu oddechowego Funkcja transportuje cząstki pokarmowe oraz powietrze nagłośnia d 4. Uzupełnij schemat opisujący drogę powietrza wdychanego, wpisując nazwy brakujących odcinków układu oddechowego. (0–4) Jama nosowa → . . . . . . . . . . . . . . . . . .→ .. . . . . → → tchawica → . . . . . . . . . . . . . . . → oskrzeliki → → . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5. Obok zdań zawierających prawdziwe informacje dotyczące budowy układu oddechowego wpisz literę P, a obok zawierających fałszywe informacje – literę F. (0–6) Płuca dzielą się na: dwupłatowe płuco lewe i trójpłatowe płuco prawe. . . . . . Obecne na końcach oskrzelików pęcherzyki płucne nadają płucom budowę pęcherzykową. . . . . . Podczas połykania pokarmu wejście do krtani zamyka chrząstka, nazywana głośnią. . . . Opłucna chroni płaty płucne. . . . . . Oskrzeliki rozgałęziają się na coraz cieńsze oskrzela. . . . . . Płuca mężczyzn mają większą pojemność niż płuca kobiet. . . . . . 6. Wykreśl wyrazy tak, aby powstała prawidłowa charakterystyka wentylacji płuc podczas wdechu. (0–3) W czasie wdechu następuje skurcz / rozkurcz mięśni międzyżebrowych. To wywołuje opadanie / uniesienie żeber i rozsunięcie ich na boki. Jednocześnie następuje uwypuklenie / spłaszczenie przepony. 7. Podkreśl nazwy gazów, których stężenie jest wyższe w powietrzu wydychanym niż wdychanym. (0–1) tlen, para wodna, dwutlenek węgla, azot 8. Zaznacz punkt, który zawiera nazwę elementu budowy dróg oddechowych. (0–1) A. Pęcherzyki płucne. B. Przełyk. C. Przepona. D. Oskrzela. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1) Wymiana gazowa zachodzi między A. pęcherzykami płucnymi a krwią w naczyniach włosowatych. B. środowiskiem zewnętrznym a jamą nosową. C. naczyniami krwionośnymi a oskrzelikami. D. nagłośnią a jamą nosową. 10. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1) Powierzchnię wymiany gazowej zwiększają A. oskrzeliki. B. pęcherzyki płucne. C. oskrzela. D. zatoki. 11. Na ilustracji przedstawiono wyniki doświadczenia. (0–1) Wiedząc, że woda wapienna ulega zmętnieniu w obecności dwutlenku węgla, sformułuj problem badawczy do przedstawionych wyników doświadczenia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12. Na wykresie przedstawiono wyniki pomiaru wentylacji płuc podczas intensywnego wysiłku fizycznego. Przeanalizuj wyniki przedstawione na wykresie i zaznacz właściwą hipotezę. (0–1) A. Tempo wentylacji płuc zależy od stężenia dwutlenku węgla we krwi. B. Wpływ stężenia dwutlenku węgla we krwi na częstotliwość wentylacji płuc. C. Niskie stężenie dwutlenku węgla we krwi wywołuje wentylację płuc. D. Podczas intensywnego wysiłku fizycznego wzrasta stężenie dwutlenku węgla we krwi. 13. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1) Przenikanie tlenu do krwi ułatwia A. śluz pokrywający drogi oddechowe. B. występowanie rzęsek w drogach oddechowych. C. obecność zatok. D. zamknięte wejście do krtani. 14. Wpisz nazwę gazu oznaczonego na schemacie literą x oraz nazwę elementu, który transportuje jego większą część. (0–2) x – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15. Obok zdań opisujących oddychanie wewnątrzkomórkowe wpisz literę O, a obok opisujących wymianę gazową – literę W. (0–5) Zachodzi w mitochondriach. . . . . . Zachodzi między pęcherzykami płucnymi a krwią. . . . . . Polega na dostarczaniu tlenu do organizmu i usuwaniu z niego dwutlenku węgla. . . . . . Produktami tego procesu są dwutlenek węgla, woda i energia. . . . . . Powoduje rozkład cząsteczek glukozy. . . . . . 16. Uporządkuj wymienione niżej składniki, zaczynając od tego, który jako źródło energii jest wykorzystywany w pierwszej kolejności. (0–1) białka . . . . . cukry . . . . . tłuszcze . . . . . 17. Podaj nazwy substratów biorących udział w oddychaniu wewnątrzkomórkowym i wypisz obok ich oznaczenia literowe. (0–2) rupa b Układ oddechowy ................................................... Imię i nazwisko Poniższy test składa się z 17 zadań. Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów możliwą do uzyskania za prawidłową odpowiedź. ........................ Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 35 punktów. Klasa 1. Uzupełnij tabelę, wpisując symbol literowy, nazwę elementu budowy układu oddechowego oraz jego funkcję. (0–3) 2. Wyjaśnij, jaką rolę w oczyszczaniu powietrza odgrywa ruch rzęsek nabłonka wyścielającego drogi oddechowe. (0–1) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3. Zaznacz zdanie opisujące tchawicę. (0–1) A. To chrzęstna rura, przez którą odbywa się transport powietrza do oskrzeli. B. Stanowi wspólny odcinek układów: oddechowego i pokarmowego. C. Zamyka wejście do krtani podczas przełykania pokarmu. D. Tworzy liczne rozgałęzienia doprowadzające powietrze do pęcherzyków płucnych. Symbol literowy Element układu oddechowego Funkcja gardło f doprowadza powietrze do pęcherzyków płucnych 4. Uzupełnij schemat ilustrujący drogę powietrza wdychanego, wpisując nazwy brakujących odcinków układu oddechowego. (0–4) . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . → gardło → . . . . . . . . → → tchawica → . . . . . . . . . .. . . . . → oskrzeliki → . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . 5. Obok zdań zawierających prawdziwe informacje dotyczące budowy układu oddechowego wpisz literę P, a obok zawierających fałszywe informacje – literę F. (0–6) Płuca dzielą się na: dwupłatowe płuco prawe i trójpłatowe płuco lewe. . . . . . Opłucna to cienka błona pokrywa płuca. . . . . . Podczas połykania pokarmu wejście do krtani zamyka chrząstka, nazywana głośnią. . . . . . Oskrzela rozgałęziają się na coraz cieńsze oskrzeliki. . . . . . Obecne na końcach oskrzelików pęcherzyki płuc-ne nadają płucom budowę pęcherzykową. . . . . . Płuca mężczyzn mają większą pojemność niż płuca kobiet. . . . . . 6. Wykreśl wyrazy tak, aby powstała prawidłowa charakterystyka wentylacji płuc podczas wydechu. (0–3) W czasie wydechu następuje skurcz / rozkurcz mięśni międzyżebrowych. To wywołuje opadanie / uniesienie żeber. Jednocześnie następuje uwypuklenie / spłaszczenie przepony. 7. Podkreśl nazwy gazów, których stężenie jest wyższe w powietrzu wdychanym niż wydychanym. (0–1) tlen, para wodna, hel, dwutlenek węgla, azot 8. Zaznacz punkt, który zawiera nazwę elementu budowy dróg oddechowych. (0–1) A. Przepona. B. Tchawica. C. Przełyk. D. Pęcherzyki płucne. 9. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1) Wymiana gazowa zachodzi między A. tchawicą a naczyniami krwionośnymi. B. oskrzelikami a naczyniami krwionośnymi. C. pęcherzykami płucnymi a krwią w naczyniach włosowatych. D. jamą nosową a gardłem. 10. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1) Powierzchnię wymiany gazowej zwiększają A. zatoki. B. oskrzeliki. C. oskrzela. D. pęcherzyki płucne. 11. Na ilustracji przedstawiono wyniki doświadczenia. (0–1) Wiedząc, że woda wapienna ulega zmętnieniu w obecności dwutlenku węgla, sformułuj hipotezę do przedstawionych wyników doświadczenia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12. Na wykresie przedstawiono wyniki pomiaru wentylacji płuc podczas intensywnego wysiłku fizycznego. Przeanalizuj wyniki przedstawione na wykresie i zaznacz właściwą hipotezę. (0–1) A. Tempo wentylacji płuc zależy od stężenia dwutlenku węgla we krwi. B. Wpływ stężenia dwutlenku węgla we krwi na częstotliwość wentylacji płuc. C. Czy niskie stężenie dwutlenku węgla we krwi wywoła wentylację płuc? D. Podczas intensywnego wysiłku fizycznego wzrasta stężenie dwutlenku węgla we krwi. 13. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1) Przenikanie tlenu do krwi ułatwia A. nagłośnia zamykająca wejście do krtani. B. obecność zatok. C. ruch rzęsek nabłonka oddechowego. D. śluz pokrywający drogi oddechowe. 14. Wpisz nazwę gazu oznaczonego na schemacie literą x oraz nazwę elementu, który transportuje większą część tego gazu. (0–2) x – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15. Obok zdań opisujących oddychanie wewnątrzkomórkowe wpisz literę O, a obok opisujących wymianę gazową – literę W. (0–5) Polega na utlenianiu cząsteczek glukozy. . . . . . Zachodzi w mitochondriach. . . . . . Polega na usuwaniu dwutlenku węgla z organizmu i dostarczaniu do niego tlenu. . . . . . Substratami tego procesu są glukoza i tlen. . . . . . Zachodzi między pęcherzykami płucnymi a krwią. . . . . . 16. Uporządkuj wymienione niżej składniki zaczynając od tego, który jako źródło energii jest wykorzystywany w ostatniej kolejności. (0–1) tłuszcze . . . . . białka . . . . . cukry . . . . . 17. Podaj nazwy produktów oddychania wewnątrzkomórkowego i wypisz obok ich oznaczenia literowe. (0–2) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Odpowiedź

1. W jamie nosowej znajduja sie wloski ktore oczyszczaja powietrze. 2.a) 3.gardło-> krtań...oskrzela->pecherzyk plucny 4.para wodna i dwutlenek wegla 5.a) 6.b) 7.B) chyba? 8.? 9. 1. cukry 2.tluszcze 3.bialka 10.d) cyba?

Dodaj swoją odpowiedź