Tango

Przebieg wydarzeń:

Akcja toczy się w rodzinie Stomila, artysty – improduktywa.
Bohaterowie żyją na śmietniku historii, nagromadzonym w ich mieszkaniu, w inercji, której nie chcą ani nie umieją przezwyciężyć.
Wszystkie stare konwencje i formy zostały już przełamane, nie ma z czym walczyć, bowiem wszystko wolno, wskutek czego nie ma wolności.
Próba sztucznego narzucenia rodzinie starych form, zainicjowana przez syna Stomila, Artura, kończy się fiaskiem, forma bowiem powstaje tylko ze skostnienia treści, a żadnej treści ani idei nie ma.
Poszukujący wyjścia z tej sytuacji Artur zostaje zabity przez panoszące się w domu indywiduum, Edka, prymitywnego, agresywnego chama, który obejmuje władzę dyktatorską i zmusza całą rodzinę do uległości.
W ostatniej scenie na rozkaz Edka stary wuj tańczy z nim tango La Cumparsita, a cała rodzina asystuje temu przedstawieniu.

Postacie sztuki i jej problematyka są nawiązaniem do tradycji dramatów S.I. Witkiewicza, zakończenie zaś odwołuje się do "Wesela" Wyspiańskiego, do motywu chocholej muzyki.

Wymowa utworu:

W "Tangu" taniec jest zapowiedzią tragedii, jaka może się zdarzyć.
Postać Edka sugeruje dyktaturę chama, policyjnego, partyjnego władyki, który musi burzyć to, czego nie potrafi zrozumieć.
Natomiast Artur to bohater o romantycznej genealogii, chociaż buntuje się nie przeciw konwenansom, jego sprzeciw budzi brak konwenansów.
Artur ma określoną ideę, chce budować świat na nowo, jednak jest skazany na przegraną w takiej Polsce, jaką ukazuje Mrożek.

"Tango", zdaniem Jarosława Szymkiewicza, jest pamfletem na koszmarny, przerażający i zastygły w głupocie polski komunizm.
Człowiek zaś w swym krótkim życiu napotyka różne presje i nie może sam w pełni się realizować, nie może dowolnie kierować własnym życiem.
My zaś musimy uświadomić sobie, że Edzio może mieć różne oblicza w różnych epokach.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

„Tango” jako groteskowa tragikomedia

Biografia Sławomira Mrożka
Urodził się w 1930 roku. Dramatopisarz, autor wielu opowiadań, satyryk, felietonista i rysownik. W swych dramatach przedstawia sytuacje najprostsze, pasujące do schematu zachowania międzyludzkie. Obnaża je w ic...

Język polski

"Tango"

Postać Edka z dramatu Sławomira Mrożka „Tango”, to osobowość ze wszech miar oryginalna i interesująca, której wprowadzenie w znaczący sposób ożywia akcję utworu i pozwala spojrzeć w nieco inny sposób na sytuację rodziny Eleonory i ...

Język polski

Czy "Tango" Stanisława Mrożka można nazwać współczesnym "Weselem"?

Mrożek i Wyspiański zajmowali się problemami współczesnych im czasów. Pomimo, że są to w zasadzie różne problemy możemy dostrzec pewne cechy wspólne. Podobna jest tu rola tańca zamieszczonego na końcu utworu i ogarniającego społeczno...

Język polski

Potrzebuje pomocy. ! Postawiłam tezę odnoszącą się do dramatu Mrożka 'Tango" i sceny w której bohaterowie tańczą tango.Potrzebuje do niej trzech rozwiniętych argumentów. Teza : Tango to symbol zwycięstwa i władzy, władzy motłochu nad inteligencją.

Potrzebuje pomocy. ! Postawiłam tezę odnoszącą się do dramatu Mrożka 'Tango" i sceny w której bohaterowie tańczą tango.Potrzebuje do niej trzech rozwiniętych argumentów. Teza : Tango to symbol zwycięstwa i władzy, władzy motłochu...

Język polski

"Tango" Mrożka jako ostrzeżenie przed postawą konformistyczną i nihilistycznym buntem.

Tango jest moralnym ostrzeżeniem przed skutkami postawy konformistycznej, która grozi zatraceniem ładu moralnego, oraz przed nihilistycznym buntem, który rodzi anarchię i przemoc. Jaką postawę wobec tego proponowałbyś w myśl treści?
...

Język polski

"Wesele" a "Tango"? Co jest wspólne, w jaki sposób Tango odnosi się do Wesela? Proszę o szybką odpowiedź.

"Wesele" a "Tango"? Co jest wspólne, w jaki sposób Tango odnosi się do Wesela? Proszę o szybką odpowiedź....