Pomiar świetlności akceleratora.

Pomiar świetlności akceleratora.



W LEP-ie pomiar swietlnosci opiera sie na pomiarze elastycznego rozpraszania e+e- pod malymi katami (rozpraszanie Bhabha). Proces ten idealnie nadaje sie do badania swietlnosci tego typu akceleratorow, poniewaz zachodzi z duzym przekrojem czynnym i jest dobrze opisywany teoretycznie.

Detektory do pomiaru swietlnosci skladaja sie z czesci sluzacej do rejestracji torow i z czesci kalorymetrycznej do pomiaru energii. Umieszczone sa w duzej odleglosci od miejsca oddzialywania, ale tuz przy rurze akceleratora (w rozpraszanie Bhabha elektron i pozyton sa tylko nieznacznie odchylane od pierwotnego kierunku).



W detektorze DELPHI do pomiaru swietlnosci sluza dwa detektory:







STIC ('Small angle TIle Calorimeter'),

- na rysunku 2 niebieskie walce tuz przy rurze, poza struktura czesci, centralnej

- umieszczony jest w odleglosci 220 cm od punktu oddzialywania,

- promien wewnetrzny tego detektora wynosi 6.5 cm, a zewnetrzny 42 cm,

- pokrywa katy polarne od okolo 1.5 do 10.5 stopnia.





VSAT ('Very Small Angle Tagger'),

- na rysunku maly zielony punkt na koncu prawego obciecia rury,

- sklada sie z 4 kalorymetrycznych modulow,

- kazdy taki modul sklada sie z 12 krzemowych diod,

- pokrywa katy polarne od okolo 0.3 do 0.4 stopnia.

Dodaj swoją odpowiedź