BAROK (1597-1750) Cechy baroku: -olbrzymi rozwój muzyki i sztuki, malarstwo i architektura: duża ilość złoceń, ornamentów, malarstwo ścienne, przepych. -muzyka grana na dworach królewskich, domach szlacheckich i mieszczańskich. Rozwój muzyki kościelnej i dramatycznej. -opera, oratorium, -szczytowy rozwój polifonii oraz techniki homofonicznej, -nowe instrumenty muzyczne: fortepian, powstają nowe znakomite skrzypce, które doskonaliły się w tzw. Szkołach lutniczych Antonia Strudiwariusa Nicolo Amantti -ugruntowanie systemu tonalnego (dur, moll) -najwybitniejsi kompozytorzy baroku: J. S. Bach Antonio Vivaldi Arcangelo Corelli Barokowe formy instrumentalne: -suita; -concerto grosso; -sonata barokowa; -partita; -toccata; -fuga; -inwencja; -preludium; -kanon KONCERT – składa się z 3 części (szybka wolna szybka). Utwór przeznaczony na orkiestrę i solistę. CONCERTO GROSSO – forma kilkuczęściowa składająca się z części granych przez orkiestrę nazywanych tutti oraz części granych przez solistę – concertino (utwór na orkiestrę i kilku solistów). SUITA BAROKOWA – utwór przeważnie składa się z kilku cykli tanecznych utrzymanych w tych samych tonacjach w skład suity barokowej wchodzą 4 podstawowe tańce: -Alemande (almą) taniec niemiecki; -Corrante (kurą) taniec francuski; -Sarabanda taniec hiszpański -Gigue (żig) taniec angielski, pomiędzy tańce podstawowe wplatane są czasem inne tańce: -menuet, -gawot, -bouree, -polonez; lub inne części nietaneczne: -aria, -rondo; Najwspanialsze concerto grosso: -„ Koncerty Brandenburskie” (J. S. Bach) -„Muzyka ogni sztucznych” (J. F. Heandel) Najwspanialsze koncerty barokowe: - koncert 4 pory roku A. Vivaldiego Barokowe formy wokalno-instrumentalne: -msza; -oratorium; -pasja; -kantata; -opera; ORATORIUM – utwór o treści religijnej lub świeckiej składający się z fragmentu w wykonaniu solistów, orkiestry bądź chóru. Najwybitniejszym twórcą oratoriów był J. F. Heandel a najsłynniejszym oratorium jest „Mesjasz” ze słynnym fragmentem „Alleluja” PASJA – rodzaj oratorium opowiadający o męce Chrystusa.
Notatka o Baroku oraz formach muzycznych
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź