Porównanie trzech konstytucji: Majowej, Marcowej i Kwietniowej


Konstytucja 3 maja 1791

Konstytucja marcowa 1921

Konstytucja kwietniowa (23 kwietnia 1935)


Pierwsza europejska konstytucja oparta na monteskiuszowskim trójpodziale władzy

Władza ustawodawcza: Należała ona do Sejmu, który składał się z Izby Poselskiej i Senatu. Izba Poselska składała się z 204 posłów, wybieranych na sejmikach oraz 26 pełnomocników miast, którzy posiadali głos doradczy. Senat składał się ze 132 senatorów. Byli to wojewodowie, kasztelani, biskupi diecezjalni i ministrowie. Posiadał on prawo veta zawieszającego. Sejm Konstytucyjny miał się zbierać, co 25 lat i tylko on mógł zmienić prawo fundamentalne. Kadencja sejmu trwała 2 lata, podejmował uchwały większością głosów, zniesione zostało liberum veto i konfederacje.

Władza wykonawcza: Była ona w rękach króla i Straży Praw (rządu), mianowanej przez króla i odpowiedzialnej przed Sejmem.
Straż Praw składała się z: króla( który jej przewodniczył ), prymasa, marszałka sejmu, przewodniczącego Komisji Edukacji Narodowej i pięciu ministrów. Zajmowała się ona administracją, podlegały jej komisje (Policji, Spraw Wewnętrznych, Interesów Zagranicznych, Wojny i Skarbu).

Władza sądownicza: Obejmowała ona sądy:
*sejmowy
*sądy ziemskie
*Trybunał Koronny
*sądy miejskie  


Wzorem dla Konstytucji marcowej była ustawa zasadnicza francuskiej III Republiki

Konstytucja stwierdzała, że Polska jest republiką, w której władza należy do Narodu.

Władza ustawodawcza: sprawował ją dwuizbowy parlament, w skład którego wchodził Sejm i Senat.


Sejm: =>stanowił wszelkie prawa publiczne i prywatne
=>wybierał prezydenta i kontrolował rząd
=>egzekwował odpowiedzialność parlamentarną i konstytucyjną
=>odrzucał poprawki Senatu większością 11/20 głosów

=> składał się z 444 posłów, a bierne prawo wyborcze posiadali obywatele od 25 roku życia, czynne zaś od 21 lat


Senat: =>brał udział w wyborze prezydenta

=>posiadał możliwość wnoszenia poprawek do ustaw.

=>składał się ze 111 senatorów, a bierne prawo wyborcze posiadali obywatele od 40 roku życia, czynne zaś od 30


Władza wykonawcza: prezydent (Zgromadzenie Narodowe na kadencję 7 lat) i rząd Rzeczypospolitej

Władza sądownicza dzieliła się na 3 części:
=>Sądy powszechne:
*Sąd Najwyższy
*Sąd Apelacyjny
*Sąd Okręgowy
*Sąd Grodzki (od 1928r.)
=>Sądy Szczególne:
*Sąd Wojskowy
*Sąd Pracy (od 1928r.)
*Sąd w zakresie stosunków publiczno-prawnych
=>Najwyższy Trybunał Administracyjny
*Trybunał Kompetencyjny
*Trybunał Stanu  


Opracowana pod wpływem silnej osobowości J.Piłsudskiego. Uchwalona została przez sanacyjną większość sejmową z naruszeniem przepisów Konstytucji marcowej i przy nieobecności posłów opozycyjnych, bez wymaganego quorum.

Nie było jednolitego podziału na władzę wykonawczą i ustawodawczą.

Władza ustawodawcza:


Sejm był wyłączony z funkcji rządzenia państwem.

Senat składał się z 96 senatorów z czego 32 było mianowanych przez prezydenta. Kierował sprawami nie zastrzeżonymi dla innych organów władzy, realizował ustawy i dekrety, posiadał prawo inicjatywy ustawodawczej. Ponosił także odpowiedzialność polityczną przed prezydentem, parlamentarną przed Sejmem i Senatem i konstytucyjną przed Trybunałem Stanu.


Władza wykonawcza: prezydent odpowiedzialny przed „Bogiem i historią”. Pod zwierzchnictwem głowy państwa pozostały: rząd, Sejm, Senat, wojsko, sądy i organy kontroli państwowej. mógł wskazywać swego następcę. Posiadał szereg ważnych uprawnień:
*mianował i odwoływał premiera, ministrów, prezesa Sądu Najwyższego, prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Naczelnego Wodza i Generalnego Inspektora Sil Zbrojnych
*posiadał prawo wydawania dekretów
Rola Sejmu została ograniczona kosztem wzrostu uprawnień prezydenta. Składał się on z 208 posłów wybieranych w powszechnych, równych, tajnych i bezpośrednich wyborach na kadencję 5 lat. Jego uprawnienia były następujące:
*sprawował funkcję ustawodawczą i kontrolną
*uchwalał budżet i wprowadzał podatki

Władza sądownicza: Sądy dzieliły się na:
*powszechne: najwyższy, apelacyjny, okręgowy i grodzki
*szczególne: wojskowe i pracy
*sądy w zakresie stosunków publiczno-prawnych  

Dodaj swoją odpowiedź