Jak napisać rozprawkę?
Rozprawka - jest to uproszczona forma rozprawy naukowej. Jest jedną z podstawowych form wypowiedzi.
Cele:
- refleksja nad jakimś problemem
- uporanie się z jakimś zadaniem
- oddaje przebieg rozumowania
- odsłania proces myślenia piszącego
Drogi rozumowania:
- Przedstawiamy gotową odpowiedź, następnie przytłaczamy na jej rzecz argumenty, które uzasadniają naszą odpowiedź w sposób przekonujący.
- Jeśli nie jesteśmy pewni rozwiązania problemu, na początku przedstawiamy nasze wątpliwości, następnie odwołujemy się do argumentów za i przeciw które pozwolą lepiej uświadomić problem i przybliżą możliwość rozwiązania.
PLAN (wersja 1)
1. TEZA
2. ARGUMENTY
3. POTWIERDZENIE TEZY
PLAN (wersja 2)
1. HIPOTEZA
2. ARGUMENTY
3. TEZA
Teza - zdanie, którego słuszności jesteśmy pewni.
Hipoteza - zdanie wyrażające przypuszczenie, które wymaga lepszego, pełniejszego rozeznania.
Argumenty - dowody, za pomocą których staramy się dowieść słuszności rozumowania.
Temat - zawarty jest w nim jakiś problem, pewna trudność, niejasność. Formułowane bywają na kilka sposobów.
- Mogą mieć formę pytania: Czy Roland jest bohaterem ?
- Mogą mieć formę zdania orzekającego: Rozważ problem bohaterstwa Rolanda.
- Może narzucać tezę, którą musimy uzasadnić: Przedstaw argumenty do uzasadnienia, że Roland był bohaterem.
Argumenty:
- może nim być odpowiednio dobrany cytat, przysłowie, bądź krótkie streszczenie fragmenty utworu
- może być przytoczony sąd jakiegoś autorytetu (znawcy, innego pisarza, wybitnej osobistości, z których opinią ludzie się liczą)
Kompozycja - rozprawka składa się z 3 części:
1. wstępu
2. rozwinięcia
3. zakończenia
Ad 1 powinien stanowić przynajmniej 1 akapit. Wstęp jest swoistą wizytówką naszej pracy.
Ad 2 najważniejsza część pracy. Każdemu z argumentów poświęcamy przynajmniej 1 akapit. Ważna jest kolejność przedstawiania argumentów (od najmniej istotnego do najważniejszego)
Ad 3 to podsumowanie rozważań, tu stwierdzamy, że przyjęta na wstępie teza okazała się słuszna, zaś w przypadku hipotezy, że przypuszczenia nasze okazały się słuszne.
Słownictwo wyrażające opinię piszącego:
- uważam, że
- w mojej opinii
- z całą pewnością jestem przekonany, że
- nie mam wątpliwości, że
- śmiało można wyciągną wniosek
- niezawodnie, niechybnie
- bez wątpienia
- nie mam pewności, czy
- moją wątpliwość budzi
- nie znam w tej chwili odpowiedzi
- nie zadawałem sobie wcześniej tego pytania
- przypuszczalnie
- wydaje mi się, że
Słownictwo sygnalizujące porządek argumentowania:
- po pierwsze
- z jednej strony
- chciałbym na początku przedstawić
- z kolei przejdę do
- teraz przejdę do omówienia
- jako ostatni przytoczę argument
- sumując, reasumując
- to pozwala wyciągnąć wniosek
Słownictwo służące do wprowadzania cytatów:
- moje zdanie najlepiej potwierdzą słowa: „...”
- powołam się na słowa „...”
- oto co na ten temat mówi „...”
- aby poprzeć zdanie, zacytuję słowa „...”
- najlepiej ilustrują to słowa „...”